Ik leer anders
Beeldwijs Texel maakt in haar trainingen gebruik van de methode 'Ik leer anders'. Daarbij krijgen de kinderen en jongeren het lesmateriaal aangeboden op een andere manier. De informatie wordt vertaald naar beelden, zodat deze kinderen de lesstof wel kunnen opnemen en ook begrijpen. Ook veel kinderen met een leerachterstand of dyslexie zijn beelddenkers, zo blijkt uit onderzoek. Dat betekent dat zij niet leren via het gehoor, zoals de overgrote meerderheid, maar visueel: ze denken in plaatjes. Daardoor komt de reguliere lesstof niet binnen.
Ieder mens wordt geboren met een dominante rechter hersenhelft en denkt primair in beelden. Rond het derde/vierde levensjaar gaat een kind in woorden denken en overheerst de linker hersenhelft. Bij een kleine groep komt deze overstap niet; zij behouden een dominante rechter hersenhelft en blijven in beelden denken. Wij leren beelddenkers om de lesstof te vertalen naar woordbeelden: om van alle abstracte informatie zoals letters, cijfers en tijd, plaatjes te maken. Al die beelden krijgen een vaste plek in het hoofd en zo krijgt het kind grip op het opslaan, verwerken en onthouden van de leerstof. Op deze manier kunnen zij de informatie (het beeld) gemakkelijker terugvinden in hun geheugen.
Verschillende oorzaken leerproblemen
De problemen die veel beelddenkers ondervinden hebben verschillende oorzaken:
- Ze denken vanuit een totaalbeeld
- ze denken in beelden, maar krijgen onderwijs in woorden
- informatie opslaan is daardoor lastig
- ze denken driedimensionaal
- ze zijn snel afgeleid
- vertonen impulsief gedrag: willen direct een behoefte vervullen
- moeite met planning en organisatie; geen tijdsbesef
Intelligentie
Beelddenkers zijn niet minder intelligent. Absoluut niet! Kinderen die primair in beelden denken en ook alle cognitieve vaardigheden ontwikkelen, scoren vaak hoog op een IQ-test. In zo'n geval spreek je van meervoudige intelligent of hoogbegaafdheid.
De training
Beeldwijs Texel helpt beelddenkers door de lesstof op een andere manier aan te bieden. Uit de praktijk is gebleken dat ook kinderen met bijvoorbeeld dyslexie of AD(H)D baat kunnen hebben bij de Ik leer anders-methode. De trainingen worden ingezet bij problemen met:
- Taal: spellen en lezen
- Onthouden van informatie
- Concentratie: ze zijn snel afgeleid
- Organisatie en/of klokkijken
- Rekenen: tafels, plus- en minsommen
Tijdens de eerste sessie kunnen we direct aangeven of onze leermethode werkt voor jouw kind. Daarna bepalen we de doelstellingen en de leerstrategie. Hoeveel sessies een kind nodig heeft, is vooraf niet helemaal te bepalen. Sommige kinderen hebben na een of twee keer al voldoende handvatten om zelf verder te kunnen. De meeste kinderen hebben echter meer begeleiding nodig. In de meeste gevallen is onze standaardtraining van vijf sessies toereikend. Wij bereken € 50,- per sessie. Wat we in elk geval doen:
- informatie op de juiste wijze leren ordenen (beter onthouden)
- alfabet en woorden (dictee)
- cijferveld, tafels en automatiseren van sommen
- klokkijken
Beelddenken heeft ook voordelen!
Beelddenkers hebben moeite met de reguliere lesmethodes maar gelukkig kunnen we daar met training wat aan doen. Maar beelddenken heeft ook voordelen!
- gevoel voor muziek en ritme
- ruimtelijk inzicht; gemakkelijk driedimensionaal kunnen denken en daardoor met inventieve oplossingen komen
- denken vanuit een totaalbeeld; de oplossing dient zich spontaan aan
- verbeelding; beelddenkers kunnen buiten de kaders denken en zijn daardoor zeer creatief
- beleving; de wereld niet beredeneren maar voelen, ruiken, zien en horen
Wil je meer weten over onze trainingen of heb je vragen waarmee wij je kunnen helpen? Neem gerust contact met ons op! Beeldwijs Texel is te bereiken via tel.
Taal in Blokjes
Nogal wat kinderen hebben dyslexie. Zij hebben problemen met het aanleren en spellen van woorden en het vlot lezen van zinnen en teksten. De oorzaak van dit probleem is nog niet bekend, maar erfelijke aanleg speelt wel een rol; als een van de ouders dyslexie heeft, is de kans zo'n 40 tot 50 procent dat het kind er ook aanleg voor heeft. Bij twee dyslectische ouders is dat percentage zelfs 80 procent.
Doordat dyslectische kinderen problemen hebben met spellen en lezen, hebben ze vaak moeite om het tempo in de klas bij te houden. Ze raken achter en worden onzeker. Hulp is geboden. Met behulp van de methode Taal in Blokjes leren wij kinderen op een toegankelijke manier de Nederlandse taal te ontleden.
Wij kunnen kinderen helpen die:
- moeite hebben met spelling
- het lastig vinden om woorden te ontleden
- moeite hebben om te leren lezen
- niet vlot kunnen lezen
- problemen hebben bij het schrijven
Kleur voor klank
In Taal in Blokjes heeft iedere klank heeft een eigen kleur. Door die verschillende kleuren wordt de klankstructuur in woorden zichtbaar. Dat stimuleert het fonologisch bewustzijn van kinderen; ze leren om zich te concentreren op de klankstructuur.
Bij het lezen staan de klinkers centraal. Vooral bij meerlettergrepige woorden zijn klinkers het ankerpunt van de lettergreep en als je dat begrijpt, wordt het gemakkelijker om zo'n lang woord in blokjes te hakken en te ontleden. Het aantal klinkers in woorden geeft ook informatie over de lengte van een woord. Daardoor kan een leerling beter inschatten hoe hij een woord moet lezen.
Toegankelijk
Beeldwijs Texel leert kinderen om via de Taal in Blokjes-methode de taal te doorgronden, beter te kunnen spellen en vlotter te kunnen lezen. We maken gebruik van werkboekjes en diverse materialen die bij de cursus worden geleverd. Met een speciale reader kunnen leerlingen ook thuis oefenen en lezen met klankhulp. Op elke laptop, pc, tablet of smartphone kun je inloggen op deze app, die kinderen helpt met het maken van leeskilometers. Het leesniveau wordt afgestemd op wat de leerling kan. Ze zien hoe woorden in elkaar zitten en krijgen hulp bij bijvoorbeeld de overstap van een- naar meerlettergrepige woorden.
Ook kunnen (eigen) teksten aan de TiB-reader worden toegevoegd. Die worden automatisch gecodeerd in de juiste klankkleuren. Zo kan goed worden ingespeeld op de interesses van het kind.
In de lessen gaan we aan de slag met oefeningen en de leerling krijgt opdrachten mee om thuis uit te voeren. De kosten bedragen € 50,- per sessie inclusief het gratis gebruik van een koffer met TiB-materialen (alleen borg vooraf van € 40,-), exclusief de benodigde werkboeken (€ 5,- per stuk). Het gebruik van de speciale TiB-reader voor thuis is bij de prijs inbegrepen.
Wil je meer weten over onze TiB-trainingen? Wij beantwoorden graag al je vragen. Beeldwijs Texel is te bereiken via of telefonisch via tel. 06-51364763.
Rekenbootcamps
Het stampen van de tafels is voor veel kinderen een verschrikking. Ze doen zo hun best, maar het lukt niet! En als een kind niet weet wat het aan het doen is of waarvoor het nuttig is, wordt dat stampen een zinloze bezigheid.
Maar los van de normen die gelden voor het tafeldiploma aan het eind van groep 5, is het wel belangrijk dat kinderen de tafels van vermenigvuldiging goed kennen: ze vormen de basis voor het grootste deel van de rekenkundige handelingen in de bovenbouw.
Drill instructor
Moet je er dan als ouder bovenop zitten dat er wel 'getafeld' wordt? Er op aan dringen dat het stampen noodzakelijk is? Het zou kunnen. Maar er zijn ook andere manieren om de tafels van vermenigvuldiging aan te leren. Leuke manieren! Beeldwijs Texel verzorgt regelmatig 2-daagse Rekenbootcamps. Daarin leren we kinderen op een andere manier het automatiseren van de tafels aan.
Hoe werkt het
Getallen zijn abstract en moeilijk voor te stellen. Dat wordt anders als je een getal omzet naar een symbool. Voorbeeld: de tafel van zeven zijn zeven dwergen. Door gebruik te maken van kleuren en beelden, in combinatie met beweging worden beide hersenhelften gestimuleerd en blijft de lesstof beter hangen.
Geen statische lessen aan tafel, maar (outdoor)actie en fun! Tijdens de Rekenbootcamps zijn de kinderen veel in beweging en leren zij spelenderwijs de tafels aan. Ook spelen we het Joepspel: door middel van zelfverzonnen spelletjes en verhalen wordt het aanleren van de tafels echt een feestje. De eigen inbreng van de kinderen is groot: hun creativiteit wordt flink gestimuleerd.
Beeldwijs Texel werkt met kleine groepjes (maximaal vier kinderen) en stemt de leeftijd van de deelnemers zo veel mogelijk op elkaar af. We organiseren ook mini-Rekenbootcamps voor jonge kinderen. Daarin besteden we aandacht aan de tafels 1 tot en met 5 en sommen tot 20.
Lees meer over onze Rekenbootcamps